ПЛАН
ПО САМООСВІТІ
Учителя української мови
та літератури
Пугач Т. В.
Освіта: вища, закінчила в 1989 році Запорізький
державний університет за фахом – українська мова та література.
Кваліфікаційна категорія - вища.
Освіта, яка не вчить жити успішно в
сучасному світі, не має ніякої цінності. Кожен із нас приходить у життя з
природженою здатністю жити щасливо й успішно. А ми повинні збагатити цю
здатність знаннями і навичками, які допомогли б нам реалізувати її якомога
ефективніше.
Р.Т. Кіосакі
Проблема
школи:
«Вдосконалення
навчально-виховного процесу на основі
реалізації
компетентнісного підходу»
Індивідуальна
проблемна тема самоосвіти :
"Шляхи
формування компетентної особистості
на
уроках української мови та літератури".
Роботу над темою розпочато в 2010 році
Передбачається закінчити роботу над
темою в 2015 році.
Цілі
і завдання :
1) розвиток інтелектуальної
ініціативи учнів в процесі навчання;
2) формування особи потрібної
суспільству- комунікативної, відповідальної за свої вчинки
3) використання на уроках нових
інформаційних технологій і засобів комунікацій;
4) підвищення свого методичного
рівня.
Очікувані результати:
підвищення успішності і рівня навченості учнів з
української мови та літератури.
Виходячи з основної загальноосвітньої проблеми
школи, індивідуальної теми по самоосвіті я намітила основні напрями роботи по
самоосвіті.
Напрями самоосвіти :
Основні
напрями
|
Дії і
заходи
|
Терміни
реалізації
|
Вивчення законодавчої та
нормативно-правової бази
|
1. Вивчення документації. Література: Концепція 12-річної середньої загальної освіти Закон «Про освіту», Закон «Про загальну середню освіту» |
регулярно
|
Професійне
|
1. Вивчати програми і підручники, осмислювати
їх особливості і вимоги
2. Знайомитися з новими педагогічними
технологіями через предметні видання і Інтернет.
3. Систематично передплачувати журнали "Українська мова й література
в школі".«Українська мова та література» Науково-методичний журнал «Вивчаємо Українську мову та літературу»
4. Вести каталог статей з цих
журналів.
5. Підвищувати кваліфікацію на курсах
для вчителів української мови та літератури
|
2010- 2015
2010-2015
регулярно
регулярно
|
Психолого-педагогічні
|
1. Удосконалювати
свої знання в галузі класичної і сучасної психології і педагогіки.
Література:
Помиткін Е.О.
Психологія духовного розвитку особистості. Монографія К., Наш час 2005 р.
Нісімчук
А.С., Падалко О.С. Сучасні педагогічні технології. Навчальні посібники Київ.
Просвіта 2000 р.
Перспективні
педагогічні технології в шкільній освіті. Навчальний посібник за ред. С.П.
Бондар. Рівне 2003 р.
Сухомлинська
О.В. Духовно - моральне виховання дітей та молоді: загальні тенденції й
індивідуальний пошук. Київ. Всеукраїнський фонд «Добро» 2006р.
П.Щербань
Сутність педагогічної культури. Вища освіта України 2004 р.
Якунин
В.А.Педагогическая психология. Учебное пособие 2000 г.
|
регулярно
2010-2011
2011-2012
2012-2013
|
Методичні
|
1. Удосконалювати знання сучасного
змісту освіти учнів з української мови та літератури.
2. Знайомитися з новими формами,
методами і прийомами навчання української мови та літератури .
3. Брати активну участь в роботі міського
і шкільного МО учителів гуманітарного
циклу.
4. Організувати роботу з обдарованими
дітьми і брати участь в науково-практичних конференціях, конкурсах творчих
робіт, олімпіадах.
5. Вивчати досвід роботи кращих
учителів своєї школи, міста, країни через Інтернет.
6. Відвідувати уроки колег і брати
участь в обміні досвідом.
7. Періодично проводити самоаналіз
професійної діяльності.
8. Створити власну базу кращих
сценаріїв уроків, цікавих прийомів і знахідок на уроці.
9. Проводити відкриті уроки для колег
по роботі, учителів школи.
10. Виступати з доповідями по темі
самоосвіти.
11. Виступити з творчим звітом про свою роботу на серпневому секційному
занятті учителів української мови та літератури.
|
регулярно
регулярно
регулярно
щорічно
регулярно
регулярно
регулярно
2010-2015
2011-2012
|
Інформаційно-технологічні технології
|
1.Изучать ІКТ і впроваджувати їх в
учбовий процес.
2. Огляд в Інтернеті інформації з
української мови та літератури, педагогіки і психології.
3. Створити електронну пошту для
контакту з однодумцями.
|
регулярно
регулярно
2013
|
Охорона здоров'я
|
1. Впроваджувати в освітній процес здоров’язберігаючі
технології.
2. Вести здоровий спосіб життя.
|
регулярно
регулярно
|
ОСНОВНІ ЕТАПИ РОБОТИ ПО САМООСВІТІ:
Етапи
|
Зміст роботи
|
Терміни
|
Практична діяльність
|
Діагностичний
|
Вивчення літератури з проблеми і досвіду, що мається |
2013
2011
2012
2013
2014
2011
2012
2013
|
1. Курси підвищення кваліфікації
учителів. 2. Виступи на засіданні шкільного МО учителів гуманітарного циклу. - Застосування інтерактивних методів навчання як один із шляхів підвищення уроку рідної мови. - Специфіка та ефективність уроку літератури. Ідейно – художній аналіз художнього твору. З використанням інтерактивних технологій навчання. Розвиток раціональної продуктивної компетентності на уроках української літератури. Навчання в умовах компетентнісного підходу. Шляхи підвищення орфографічної грамотності учнів 3. Підписка на методичну літературу: Українська мова й література в школі". «Українська мова та література» Науково-методичний журнал «Вивчаємо Українську мову та літературу» 4. Вивчення літератури: І.Г.Єрмакова, Д.О. Пузіков, Р.М. Несен. Компетентністний підхід до навчання. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Метод посібник /Авт. укл.:О. Пометун, Л. Пироженко.- К. АПН, 2002р. Падалко О.С. та інші. Педагогічні технології. – К. УКР. енциклопедія,1995 Творчо – дослідницькі та інтерактивні технології навчання на уроках української словесності. Метод. посібник/ Д.Семчук. Тернопіль 2007 Ярошевська О.Г. Ґрунтова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. – К. Партнер 1997р. Сучасний урок. Інтерактивні технології начання. Наук.- метод. Посібник/ О.І Пометун, Л.В.Пироженко.-К.-А.С.К.,2006р. |
Прогностичний
|
1.Визначення цілей і завдань з теми. 2.Разробка системи заходів, спрямованих на вирішення проблеми. 3.Прогнозування результатів. |
2011-2012
|
1. Виступ на засіданні шкільного МО учителів гуманітарного циклу по темах: "Особливості використання
інтерактивних методів навчання української мови в старших класах". |
Практичний
|
1. Впровадження досвіду роботи. 2. Формування методичного комплексу. 3. Корекція роботи. |
2010
2011-2012
2013 |
1. Виступ на засіданні педагогічної ради з теми: “Раціональна організація навчальної праці учнів, як засіб підвищення ефективності навчання та якості знань ” . "Розвиток навичок використання ІКТ, що вивчаться на уроках української мови та літератури для учбового успіху". Удосконалення уроку як засіб розвитку творчої особистості вчителя і учня. 2. Відкриті уроки 2010-2011: Києво-Печерський патерик, як пам’ятка житійної літератури. Зміст оповідання про Прохора Чорноризця. (9 клас, українська література, жовтень). В. Сосюра. Патріотичний пафос поезій «Любіть Україну », Сад.(8 клас українська література, січень) 2011-2012: «Слово про похід Ігорів». Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму.(9 клас, українська література, листопад). Речення зі звертаннями, вставними і вставленими конструкціями. (8 клас, українська мова, березень). 2012-2013 н.р: Складнопідрядні речення з підрядними означальними, з’ясувальними і обставинними. (9 клас, українська мова, грудень 2012) Поезія В.Сосюри «Васильки» - взірець інтимної лірики. (8 клас, українська література, січень 2013) Відокремлені уточнювальні члени речення. Розділові знаки в реченнях з уточню вальними членами. (8 клас, українська мова, 2013) Художні особливості твору Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Складання власних творів за мотивами повісті-казки. (5клас, українська література, листопад 2014) Зірка Мензатюк. Пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі».(5 клас, українська література, січень 2015) 3. Відкриті заходи 2010-2011 н.р. Засідання круглого столу. Вагилевич Іван Миколайович 200 років. Дослідницький проект: «Багатогранна спадщина М.Старицького» (листопад) Наново літери створили. Усний журнал до Дня рідної мови. (7 клас, лютий) «Слово про похід Ігорів». Давньоруська перлина українського ліро-епосу. Мова поеми. (9 клас, листопад) Пізнавальна гра-подорож «Сторінками життя і творчості Кобзаря» (9 клас, березень) 2012-2013 н.р. Літературно-музична композиція присвячена А.С.Малишко. Мандрівка в країну слова (8 клас, листопад) КВК У вінок Кобзареві. (9 клас, березень). 2013-2014 н.р. «Слово про закон і благодать» - одна з перших пам’яток літератури Київської Русі. Літературно-музична композиція «Т.Г. Шевченко в музиці й образотворчому мистецтві». (березень) Нестор Літописець. Написання книг у Київській Русі.(листопад 2014) Учнівський проект «Тарас Шевченко – образ успішного українця».(березень 2015) 4. Участь у олімпіадах, конкурсах, конференціях. 5. Створити електронну пошту для контакту з однодумцями |
Узагальнюючий
|
1.Підведення підсумків. 2.Оформлення результатів роботи. |
2010-2015
2011
2012
2013
2014
|
1.Виступи на засіданні шкільного МО учителів гуманітарного циклу по темі : - Застосування інтерактивних методів навчання як один із шляхів підвищення уроку рідної мови. - Специфіка та ефективність уроку літератури. Ідейно – художній аналіз художнього твору. З використанням інтерактивних технологій навчання. Розвиток раціональної продуктивної компетентності на уроках української літератури. Навчання в умовах компетентнісного підходу. Шляхи підвищення орфографічної грамотності учнів 2. Участь і результати в міських олімпіадах, конкурсах, конференціях. 3. Консультативна допомога вчителям і учням. |
Впроваджувальний
|
Поширення досвіду роботи. | 2011-2012 | 1. Взяти участь у конкурсі «Вчитель року». 2.Результати роботи над темою самоосвіти розмістити на шкільному сайті |
Реалізувати цілеспрямовану зустріч учня і учбових форм роботи в просторі учбового
успіху учнів мені дозволяє технологія індивідуального стилю учбової діяльності
(ІСУД) - що є дидактичним ресурсом особистістно-орієнтовного навчання.
Щоб ефективно використовувати технологію
"ІСУД" необхідно і достатньо
- діагностувати рівень параметрів
учбового успіху учня;
- обирати для кожного учня індивідуальні форми роботи на різних етапах
учбово-пізнавальної діяльності.
В ході реалізації
поставлених завдань в першу чергу має відбутися :
1.
Вивчення педагогічних програмних засобів зі свого предмету та оцінка їх
достоїнств і недоліків.
2. Впровадження у свою практику
нових технологій навчання таких як:
Метод проектів - це
такий спосіб навчання, при якому учень безпосередньо включений в активний
пізнавальний процес; він самостійно формулює учбову проблему, здійснює збір
необхідної інформації, планує варіанти вирішення проблеми, робить висновки,
аналізує свою діяльність, формуючи "по цеглі" нове знання і набуваючи
нового учбового і життєвого досвіду.
Комп'ютерні технології навчання - сукупність методів, прийомів, способів,
засобів створення педагогічних умов на основі комп'ютерної техніки, засобів
телекомунікаційного зв'язку і інтерактивного програмного продукту, функцій
педагога за уявленням, передачею і збором інформації, організацією контролю і
управління пізнавальною діяльністю, що моделюють частину.
Диференціація навчання - навчання
будую на основі диференціації, що дозволяє враховувати індивідуальний темп
просування школяра, корегувати виникаючі
труднощі, забезпечуючи підтримку його здібностей.
Мультимедіа технології - спосіб підготовки електронних
документів, що включають візуальні і аудіоефекти. Застосування мультимедіа технологій відкриває
перспективний напрям розвитку сучасних комп'ютерних технологій навчання.
ПЛАН РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОБЛЕМИ :
Вивчити літературу з цієї проблеми:
1. Леонтович
А.В. Дослідницька діяльність як спосіб формування світогляду. // Народна
освіта, № 10, 2005.
2. Нові
педагогічні і інформаційні технології в системі освіти / під ред. Е.С.
Полат-м.:2004
3. Пахомова
Н.Ю. Проектне навчання - що це? // Методист, №1, 2004. - с. 42.
4. Розвиток
дослідницької діяльності учнів. Методична збірка. - М.: Народна освіта, 2001. -
272 с.
5.
Хуторський А.В. Ключові компетенції як компонент особово орієнтованої
парадигми освіти // Учень в школі, що оновлюється, : Сб. науч. праць / Під ред.
Ю.И.Дика. А.В.Хуторского. М., 2002.
6. Сучасний урок (1-4 ч) Т. П. Лакоценина, издат.
"Вчитель"
Учбова дослідницька робота:
1.Включить у план по
реалізації проектної діяльності на уроках української мови та літератури і запропонувати для розробки учнем зразки
теми проектів.
2. Розробити програму і завдання по діагностиці
знань учнів (використовувати ресурси Інтернет, використовувати матеріал сайтів
освітніх ресурсів) - проводити діагностику 1-2 рази в рік.
3. Вивчення досвіду учителів - новаторів,
методистів, передового досвіду.
- Вивчити досвід учителів новаторів з методичних газет і журналів, освітніх сайтів Інтернету
- Використовувати матеріали сайту "Мережа творчих учителів" з питань використання іКТ.
4. Участь в системі шкільної методичної роботи :
·
Провести відкриті уроки, на яких
показати застосування вказаних технологій.
·
Встановити творчу співпрацю з
учителями-наочниками з питань теми самоосвіти.
·
Вивчити передовий досвід учителів міста
по застосуванню технологій.
·
Участь в засіданнях ШМО гуманітарного циклу, педагогічних
радах.
·
Практичні заходи (доповіді, реферати) - на міський секції
учителів української мови та літератури, на заняттях шкільного методичного
об'єднання, на засіданнях педагогічної ради школи.
·
Взаємні відвідування уроків з метою обміну досвідом
роботи;
Передбачувані результати
самоосвіти
·
Підвищити якість викладання предмета до 50%.
·
Навчити дітей грамотно
використовувати отриманий матеріал в творчих роботах.
·
Розробити і провести і відкриті уроки за власними
новаторськими технологіями.
·
створити комплекти педагогічних розробок із застосуванням нових технологій і
помістити їх на шкільному сайті.
·
Періодично проводити самоаналіз своєї професійної
діяльності, звітувати про результати роботи над темою на МО і педрадах.
·
Розробити
дидактичні матеріали, тести, створити власну медиатеку, що сприятиме
особистістно-орієнтованому підходу у вивченні предмета.
Результати роботи над темою самоосвіти помістити на шкільному сайті.
Узагальнити досвід з досліджуваної теми: «Шляхи формування компетентної осбистості на
уроках української літератури».
Немає коментарів:
Дописати коментар